To, že firmy Canon a Nikon vstoupily na trh bezzrcadlovek pozdě je chronicky známá věc. To, že dnes tvoří více jak 30 procent prodejů v Japonsku a nových trzích právě bezzrcadlovky, také.
Co ale nikdo nedokáže odhadnout, zda hegemonii Canonu a Nikonu může někdo třetí zásadně narušit.
Obě firmy závislé (z hlediska příjmů) na prodejích zrcadlovek, se do přímého souboje na bezzrcadlovkovém trhu pochopitelně moc nechce, potkaly by se tam s bývalými rivaly SONY (MINOLTA), OLYMPUS, PENTAX, FUJIFLIM, SAMSUNG, PANASONIC. A nabyly by na své půdě, jako v případě DSLR. Proto hodně dlouho váhaly, Nikon sem vstoupil o rok dříve než Canon (EOS M) se systémem Nikon 1 (v roce 2011).
Jenže nakonec to může dopadnout tak, že k přímému souboji na bezzrcadlovkovém trhu je nedonutí jejich marketingoví plánovači, jejich správní rady a board of directors, ale samotní zákazníci, kteří budou produkty rozměrově malé, výkonné, opticky bezvadné, bez zrcadla, s nízkou hmotností a se spoustou nových a kreativních funkcí prostě vyžadovat.
Je už zřejmé, že zrcadlovky a jejich prodej nastoupil sestupnou dráhu. A pokud se skutečně potvrdí informace z léta o tom, že SONY chystá pro bajonet E-mount full frame tělo (už známe dokonce název A7 a A7r), pro spoustu fotografů, co se sápou na hory s osmikilovou zátěží a obrovským tříkilovým stativem, tohle přesně může být cesta a důvod, proč definitivně opustit zrcadlovky.
Jde přeci o to udělat kvalitní fotku, na prostědky jimiž bylo cíle dosaženo se fotografická historie neptá.
A víte, kolik objektivů a zrcadlovek se pak na trhu začne objevovat v bazarech? A nikdo je nebude chtít?
Dál už přemítejte sami... Já mám ale pořád starou dobrou zrcadlovku a dokud nezemře, budeme hezky spolu. Krásný den. Martin Kamín