Po přepočtu na fullframe formát máte z objektivu krásný světelný zoom 75-150 mm. Velice blízko se tak přiblížíte tradičním fuuframe objektivům v rozsahu 70-200, které mají všichni velcí výrobci ve svém sortimentu, ale se světelností f/2,8 (existují verze také se světelností f/4 - Canon, SONY, Nikon, a TOKINA pro Nikon F mount), se stabilizací, i bez stabilizace, a většinou se stativovou objímkou.
V čem se tedy nová Sigma 50-100mm f/1,8 DC HSM Art Lens liší od zavedených modelů na trhu? Světelností. Dosahuje totiž na světelnost, f/1.8, což je impozantní. Alespoň na první pohled, a ale když pominete 1,5kilogramovou hmotnost, která pro cílovou skupinu fotografů s malým čipem může být problém.
Příjemné je, že SIGMA nejde u objektivu Sigma 50-100mm f/1,8 DC HSM Art Lens stejnou něsťastnou cestou jako Nikon nebo jiní, a do ceny zakalkulovala jak sluneční krytku, tak stativovou objímku. V naší recenzi na NikonClubu na objektiv Nikon 300 f/4 jsme odhalili, že Nikon za objímku chce až 4500 korun...
SIGMA 50-100mm f/1,8 DC HSM Art | |
|
|
Formát/čip | APS-C |
Velikost filtru | 82 mm |
Rozsah zoomu | 50-100 mm (75-150 po přepočtu) |
Mechanizmus zoom | Rotační (otáčením prstence) |
Podporované bajonety | Canon EF, Nikon F (DX), Sigma SA Bayonet |
Maximální světelnost | f/1.8 (v celém rozsahu) |
Počet lamel clony | 9 |
Optika | 21 optických členů v 15 skupinách |
Speciální optické členy |
3xFLD, 1xSLD, 1xHRI |
Minimální zaostřitelná vzdálenost | 0,95 m |
Autofokus | Ano |
Stabilizace | NE |
Ostření | Vnitřní (neotáčí se vnější člen) |
Hmotnost | 1490 g |
Průměr | 94 mm |
Délka | 171 mm |
Objímka pro stativ | ANO |
Přiznám se, že jsem z tohoto objektivu poněkud rozpačitý. Nikoliv z parametrů a výbavy, to všechno lze jen pochválit, protože SIGMA - i podle jejich zprávy - chce oslovit pokročilé fotografy, a pokrýt rozsahy objektivů 85 mm, 105 mm a 135 mm jedním zoomem SIGMA 50-100mm f/1,8 DC HSM Art.
Přemýšlím spíše, kam bych toto sklo vzal s sebou, protože od stolu je parametricky asi skvělý, ale co praxe? Sigma byla evidentně hnána spíše "marketingovými hlasy", více než těmi fotografickými.
Přemýšlím tak, na co by se mi hodil. Problém je, že portrét nafotím pevnou padesátkou na APS-C fotoaparátu, za zlomek ceny. A 150 mm není ještě dost dlouhé ohnisko, abych to využil nekdě v přírodě. Třeba na fotoexpedici Toskánsku je objektiv 70-200 na full-frame minimální rozsah, ideálně nosím s sebou ještě pevný objektiv Canon EF 400 f/5.6 L USM, který mi bez konvertoru dá od 400 mm na full frame až po 960 mm s konvertorem na malém čipu...
Na malém čipu typu APS-C je rozsah zoomu po přepočtu 75-150 mm. Je to JEN dvojnásobný zoom, na 75-120 mm jej použijete jako portrétní, to se hodí, a možná na nějaké situace pro sport v hale, fine. Ale co dál? Rozsah nedosahuje ani 200 mm, s konvertorem přijdete o další světelnost...
A tak váhám. Do zhodnocení musím napsat, že podle parametrů se jedná >as<i o výborné sklo (počkáme na výsledky testů), v Art sérii se to Sigmě daří, ale praktické použití bude velice omezené a pořizovat si jej budou pouze ti, kterým se tento rozsah přesně hodí. Ale co ostatní fotografové? Ti asi sáhnou po pevných sklech. Jsou lehčí, a levnější.