Inovace společnosti Canon zaostávají za konkurencí. Tento trend jsem komentoval ve svém článku zde na Canonklubu.cz. Ukazuje se, že poslední modely fotoaparátů EOS 5D Mark IV a EOS 6D Mark II, neuspokojily očekávání mnoha fotografů. To se zcela zákonitě projevuje v odchodu fotografů od Canonu k jiným značkám. Nejbližší konkurent je sice Nikon, ale nezapomínejme na další nové hráče, zejména SONY, a také OLYMPUS a Fujifilm.
Škoda jen, že fotografická komunita se k těmto přesunům staví často hystericky. Zejména zastánci “staronových malých” značek jako je Olympus nebo Fujifilm. Fotoaparát je nástroj a každý, ať si vybere ten svůj, jaký mu vyhovuje. Pokud více a více fotografům vyhovuje SONY, prostě si je kupují a pro ostatní značky to znamená, že musí přidat. Ale to je přeci výhoda nás všech!
Když si porovnáte novinky v modelech SONY A7 RIII a Nikon D850, nutně se musíte zamyslet také nad tím, proč mnozí fotografové utíkají od své zavedené značky klidně po 20 nebo 40 letech ke konkurenci. A nejsou to jen ledajací cvakálkové, které potkáte v ZOO nebo na nedělní procházce za městem s kočárkem.
Jsou to (super)profíci agentur, kteří jsou teď na vlastní noze a mohou si výbavu vybírat sami. Například David Burnett oznámil na svém blogu, že odchází od Canonu k SONY (po 50 letech). Koupil si SONY A9 a SONY A7 RIII. Je to jeden z typických příkladů, kdy zklamání fotografů z nedostatečné inovativnosti Canonu vyvrcholí jejich odchodem od značky. Což o to, lepší fotografie jim nový značka neudělá, ale některá očekávání ve druhém desetiletí nového tisíciletí jsou přeci jen jiná než v minulých dekádách.
Zde je video, ve kterém se David Burnett vyznává z odchodu od Canonu na SONY
Když David Burnett odcházel od Canonu a od modelů Canon EOS 5D Mark II a EOS 6D Mark II, přemýšlel o nové platformě a vybral si SONY a modely SONY A9 a SONY A7 RIII.
Burnett je jedním z top fotožurnalistů a před 43 lety založil agenturu Contact Press Images fungující dodnes. Publikoval v časopise Time, a vyhrál mnohé fotografické ocenění: Robert Capa Gold Medal, NPPA Magazine Photographer of the Year a World Press Photo of the Year.
Parametrové srovnání SONY A7 RIII, NIKON D850 a Canon EOS 5D Mark IV
SONY A7 RIII | NIKON D850 | Canon EOS 5D Mark IV | |
Čip rozlišení | 42,5 mpix | 45,7 mpix | 31,3 mpix |
Rychlost závěrky (sn/z) | 10 | 9 | 7 |
Počet AF bodů | 425 | 153 | 61 |
Dynamický rozsah | 14,7 | 14,8 | 13,6 |
Citlivost | 100-32000 | 32-102400 | 50-102400 |
Stabilizace čipu | Ano | Ne | Ne |
Video formát | XAVC S, AVCHD format Ver. 2.0 compliant, MP4 | MOV, MP4 | MOV, MP4 |
Video kodek | MPEG-4 AVC/H.264 | H.264/MPEG-4 Advanced Video Coding | MPEG-4 AVC/H.264 |
V čem jsou SONY fotoaparáty lepší než podobná kategorie Canonu? Například mají tzv. Backside illuminated senzor (elektronické kontakty jsou zezadu čipu, takže se nepodílí na šumu čipu) a také super nabídku pro natáčení 4K videa a v neposlední řadě zebru pro manuální ostření nebo vyklápěcí displej.
A hlavně: o 1 clonu lepší dynamický rozsah a šum.
A kupodivu: SONY fotoaparáty nejsou určitě levnější, přesto na nové modely SONY canonisti přecházejí, protože k tomu mají své vážné důvody.
Někdy na přelomu února a března bude další tiskovka Canonu (i v Praze), takže jsem hodně zvědavý, zda Canon rozčeří vody nějakým opravdu super fotaparátem nebo nechá fotografy ve ztrouchnivělé bárce někde na páchnoucí vodě bez smyslu bloumat na hladině brčálu?
Uvidíme. Ale je na čase; nebo přesněji: “Už teď je pozdě”.