Na editaci fotografií nejlépe monitory určené pro grafiku, Eizo, Nec nebo jiné. HW kalibrace je lepší, umožňuje větší barevný gamut. Běžné monitory většinou jdou použít, ale pozor na funkce, které vylepšují obraz. Pokud nejdou vypnout, nebude fungovat kalibrace. Také může být problém s nastavením jasu. Pro editaci fotografií určených k tisku se nastavuje nízký jas, srovnatelný s odrazem tištěné předlohy. Na některých běžných monitorech nejde tak nízký ani nastavit. Nehledě na to, že se tím neúnosně zmenší jejich barevný gamut. Barevnou kalibraci monitoru případně tiskárny profi foto spektrometrem Eye-One Pro mohu nabídnout za cca 500,-Kč. Více informací na Macktronic barevná kalibrace monitoru: http://members.upc.cz/2387843/kal_mon.html
Pro zpracování digitálních fotografií jsou nejlepší EIZO LCD monitory i grafické NEC. Všeobecně se doporučuje kalibrovatelný S-IPS panel a vícebitové zpracování barev. Cena obvykle za 21" kolem 20.000 Kč. Sehnat se dají i levněji z různých exekucí a výprodejů, dobré zkušenosti mám s http://www.lcd-monitory-eizo.cz (umožní LCD vyzkoušet a otestovat na vlastní grafice). Pro profesionální práci a především tisk je potřeba monitor i barevně zkalibrovat, na což řada začínajících fotografů zapomíná.
Zkalibrovat je možno každý monitor. Ovšem u hardwarově kalibrovatelných se ovlivňuje LUT tabulka uvnitř monitorů (většinou 10 bitová), kdežto u ostatních se ovlivňuje LUT tabulka grafické karty (typicky 8 bitová)u které tímto dochází i k určitému ořezání jejího gamutu. V AdobeRGB (jeden z barevných RGB prostorů) můžete pracovat s každým monitorem. Ovšem jen některé monitory jsou schopny zobrazit celý jeho gamut (widegamut monitory). V tomto případě už to ovšem chce mít určité znalosti o color managementu a taky přesnou představu o tom, co s fotkama vlastně chci dělat. Pokud je pak bude pouze umisťovat na web je lepší klasický sRGB, stejně tak pro zpracování v běžném fotolabu.
Na editaci fotografií nejlépe
Na editaci fotografií nejlépe monitory určené pro grafiku, Eizo, Nec nebo jiné. HW kalibrace je lepší, umožňuje větší barevný gamut. Běžné monitory většinou jdou použít, ale pozor na funkce, které vylepšují obraz. Pokud nejdou vypnout, nebude fungovat kalibrace. Také může být problém s nastavením jasu. Pro editaci fotografií určených k tisku se nastavuje nízký jas, srovnatelný s odrazem tištěné předlohy. Na některých běžných monitorech nejde tak nízký ani nastavit. Nehledě na to, že se tím neúnosně zmenší jejich barevný gamut. Barevnou kalibraci monitoru případně tiskárny profi foto spektrometrem Eye-One Pro mohu nabídnout za cca 500,-Kč. Více informací na Macktronic barevná kalibrace monitoru: http://members.upc.cz/2387843/kal_mon.html
Pro zpracování digitálních
Pro zpracování digitálních fotografií jsou nejlepší EIZO LCD monitory i grafické NEC. Všeobecně se doporučuje kalibrovatelný S-IPS panel a vícebitové zpracování barev. Cena obvykle za 21" kolem 20.000 Kč. Sehnat se dají i levněji z různých exekucí a výprodejů, dobré zkušenosti mám s http://www.lcd-monitory-eizo.cz (umožní LCD vyzkoušet a otestovat na vlastní grafice). Pro profesionální práci a především tisk je potřeba monitor i barevně zkalibrovat, na což řada začínajících fotografů zapomíná.
V NADARu máme akci, kalibrace
V NADARu máme akci, kalibrace monitorů EIZO koupené u nás za 1500 bez DPH! http://www.nadar.cz/novinky/nadar-nabizi-profesionalni-monitory-eizo.html
NEC, řada SpectraView,
NEC, řada SpectraView, některé modely z řady Multisync. Vybrané modely od Dell, HP, Samsung. Obvykle s matricí typu IPS (a derivátů).
Jistě, jen podstatné je, zda
Jistě, jen podstatné je, zda je kalibrovatelný, protože jinak bych se na tovární nastavení nespoléhal. A Adobe RGB se taky dost hodí
Zkalibrovat je možno každý
Zkalibrovat je možno každý monitor. Ovšem u hardwarově kalibrovatelných se ovlivňuje LUT tabulka uvnitř monitorů (většinou 10 bitová), kdežto u ostatních se ovlivňuje LUT tabulka grafické karty (typicky 8 bitová)u které tímto dochází i k určitému ořezání jejího gamutu. V AdobeRGB (jeden z barevných RGB prostorů) můžete pracovat s každým monitorem. Ovšem jen některé monitory jsou schopny zobrazit celý jeho gamut (widegamut monitory). V tomto případě už to ovšem chce mít určité znalosti o color managementu a taky přesnou představu o tom, co s fotkama vlastně chci dělat. Pokud je pak bude pouze umisťovat na web je lepší klasický sRGB, stejně tak pro zpracování v běžném fotolabu.
Jinak pravdou je, že s
Jinak pravdou je, že s monitory EIZO opravdu chybu neuděláte, pokud to rozpočet dovolí...
Řada SX a CG společnosti
Řada SX a CG společnosti EIZO. Máme je v NADARu, jsou kalibrovatelné a umí Adobe RGB barevný prostor. Není možné udělat v této volbě chybu.