6. vydání FOCUSmagazine 5. vydání FOCUSmagazine 4. vydání FOCUSmagazine 3. vydání FOCUSmagazine 2. vydání FOCUSmagazine 1. vydání FOCUSmagazine
1 2 3 4 5 6

Bretaň 2012 - kreativní krajinářská fotografie

0 Komentáře

Počet účastníků: maximálně 12 a 2 lektoři

Tématika: krajinářská fotografie, krajina jako celek, detaily v krajině, využití barev, aplikace filtrů, previzualizace a její použití pro vytvoření chtěného díla, zonální systém v černobílé a barevné digitální fotografii, základy panoramatické fotografie – výběr vhodných objektů, základní a neobvyklá kompozice v krajině, základní úpravy fotografií, HDR techniky, převody do černobílého módu a některé neobvyklé techniky.

Koncepce: Workshop je určen pro začínající i pokročilé fotografy. Budeme se učit fotografovat krajinu s využitím základních prvků designu tedy linií, tvarů, formy, struktury, barvy a vzoru. Naučíme se vidět tyto prvky v krajině, naučíme se vidět detail v krajině a budeme se je učit vyfotografovat při správném osvětlení a z neobvyklých pohledů, s použitím různých ohniskových vzdáleností objektivů. Naučíme se co je správná kompozice, kdy její pravidla dodržovat a kdy je naopak porušit v zájmu vytvoření neobyčejného díla. Budeme fotografovat do formátu RAW při využití výhod zonálního systému Ansela Adamse a naučíme se základům úpravy fotografií, práce s barvou a to jak korektní, tak záměrně barevně posunutou. Naučíme se využívat tonálních posunů s využitím odlišného vyvážení bílé. Zájemci se budou moci seznámit s pokročilejšími metodami, např. s technikou HDR. Poznáme rozdíly v zadání fotografické tvorby, naučíme se, jak pořídit fotografie pro kalendář, pohlednice a jak vytvořit fotografické dílo určené pro galerii či interiér.

Bretaň je dodnes považována za poslední výspu Keltů, původních obyvatel Evropy. U Keltů můžeme najít i prapůvod jména této části Francie. V 5. a 6. sto-letí přistěhovalci z Britských ostrovů začali nazývat poloostrov Breiz Izel – Malá Británie. Pak už bylo jen otázkou času kdy se z Breiz Izel stala Brittany a nakonec dnešní Bretagne, česky Bretaň. Zdejší krajina a lidé se naučili žít v sousedství bouřlivého Atlantiku, naučili se využívat výhod, které skýtá a vzdorovat nevýhodám, jimiž na ně útočí. Hluboko jsou zde zakořeněny staré pohanské legendy a zvyky, které žijí v symbióze s náruživým křesťanstvím. Svou identitu si místní lidé zachovávají dodnes. Důkazem toho je bretonština, jazyk vycházející z keltských základů, který se vyučuje dokonce i na školách. Skalnatý poloostrov Bretaně vybíhá daleko do moře a na mapě připomíná lva pijícího z vod Atlantiku. Svými severními žulovými břehy uzavírá kanál La Manche, přivětivější jižní strana je proslulá svými megality, které neznámé neolitické civilizace stavěly do záhadných řad a kruhů. Bretaň je úžasně fotogenická. Během dne se vystřídá jasná obloha, zataženo, bouřka a sluneční svit. Členité skalnaté pobřeží, pravidelně svlékané odlivem Atlantiku, přístavy, majáky a v nepo-slední řadě i zajímaví lidé jsou vděčnými náměty pro fotografy. Kouzlu Bretaně podlehl např. slavný francouzský fotograf Philip Plisson www.plisson.com. Podmanivý genius loci uchvátí toho, kdo nehledá komerční místo, ale miluje rozmanitost přírody, originalitu a osobitost. Takže v Bretani nashledanou...kenavo.

Itinerář cesty:

12.5.2012 Odjezd po vlastní ose, sraz mezi 14:00 - 18:00 hod v místě ubytování – Trébeurden. Ubytování apartmánového typu bude zajištěno v pronajatém domě v blízkosti bretaňského pobřeží, které je hlavním fotografickým cílem fotoworkshopu. V ceně jsou dále zahrnuty snídaně, včetně kávy nebo čaje a také večeře během celého pobytu. První večer bude věnován seznámení všech účastníků a podrobnému plánu celého fotoworkshopu. Časový harmonogram lokalit, které máme v plánu navštívit (viz. níže) bude přizpůsoben aktuální situaci, požadavkům zúčastněných a v neposlední řadě i počasí. Konkrétní program na příští den bude vždy upřesněn na večerním setkání.

13.5. - 18.5. kreativní fotografická práce členů expedice s plnou podporou lektorů

Vytipované lokality: Mont-Saint-Michel, architektonický skvost gotické architektury je státní památkou Francie pod patronací UNESCO. Žulový útes, pozoruhodný svou polohou mezi mořem a pevninou, nesoucí na své granitové hlavě korunu v podobě opatství a kláštera. Socha patrona, archanděla Gabriela, shlíží z kostelní špice z výšky 150-ti metrů na okolní moře a jeho rytmický příliv a odliv. Neopakovatelné kouzlo osamocené siluety, obklopené mořem nebo tekutými písky je od věků vděčným námětem fotografů.

Saint Malo - město při ústí řeky Rance, impozantní opevnění města, za odlivu je možno dojít k tvrzi Fort National. V okolí města jsou velmi zajímavé skalní útesy, pláže a dřevěné zábrany proti náplavám. Centrum města poskytuje množství příležitostí k fotografování typické bretaňské architektury. Fotogenický je také přístav.

Dinard a okolí – bývalá rybářská vesnice se zachovalou architekturou a typicky bretaňským pobřežím.

Binic a jeho okolí. Překrásné scenérie, pobřeží plné krásných zákoutí. Binic je malý přístav obklopený loukami. Skvělými motivy jsou lodě stojící na pilotech či přímo na dně zátoky a čekající na příliv.

Paimpol - začátek tzv. „Pobřeží růžové žuly“, nejkrásnější části pobřeží, táhnoucího se až k městečku Trégastel. Tvary skal z jednotlivých balvanů probouzejí fantazii k představám o přírodou vystavěných symbolech. Nabídkou motivů jde o oblast, která Vás uchvátí a budete se chtít do těchto míst vracet. Nedaleko jsou ostrovy Ile de Bréhat propojeny mezi sebou mostem. Ostrovy nabízejí krajinu větrem ošlehaných luk na straně jedné a erozí rozeklaných skalisek nad mořem na straně druhé.

Fotografování v okolí města Trébeurden. Trébeurden je vyhlášený růžovou žulou, která se zde používá i jako stavební materiál. Další krásnou lokalitou je oblast městečka Tréguier nad ústím řeky Jaudy náležící do Růžového pobřeží „Cote de Granit Rose“. Obě lokality jsou fotograficky nevyčerpatelné a budeme si připadat jak v jiném světě. Pobřeží, které je fotograficky zajímavé od rána až do večerních hodin, nabízí prostor pro intenzivní tvůrčí práci, využití různých filtrů, techniky HDR a objektivů všech ohnisek.

19. 5.

Dopoledne odjezd po vlastní ose zpět do ČR.

Co s sebou?

Účastníci by měli být vybaveni pokud možno digitální zrcadlovkou. Podle možností k běžné sadě objektivů přibalte i přechodové a polarizační filtry. Kompaktní přístroj není překážkou, poskytuje však omezené možnosti fotografické tvorby. Překážkou není ani analogový přístroj, ale výsledky bude majitel znát až po návratu. Pokud tedy analog, pak jako druhý přístroj. Fotografování probíhá i v časných ranních nebo pozdních večerních hodinách, proto stativ a dálková spoušt’ jsou takřka nezbytné. Nezapomeňte také na paměťové karty a baterie. Doporučujeme také notebook pro ukládání a úpravy fotografií. Bretaň je krásná a drsná zároveň a vytrvalý západní vítr nás jistě nemine. Teplý Golfský proud činí z tohoto západního cípu Francie celoročně příjemné místo, ale s bouřkami a deštěm je třeba také počítat. Často budeme vyrážet za snímky do volného terénu a proto vřele doporučujeme kvalitní nepromokavý batoh na vaší výbavu. Vzhledem ke střední náročnosti terénu (skály) doporučujeme tedy vhodné oblečení a obuv. Nezáleží na značce ani ceně vašeho fotografického vybavení. Důležitá je chuť fotografovat a něco nového se naučit. Naši lektoři vám budou k dispozici a pomohou vám získat řadu poznatků a zkušeností, jak se v daném oboru zdokonalit. Nejedná se tedy o poznávací či pobytový zájezd. Cílem je zejména nerušená individuální fotografická práce členů expedice s plnou podporou lektorů, spojená i s příjemnou tvůrčí atmosférou lidí podobného zaměření. Zájezd tedy není turistickou záležitostí, ale vyloženě fotografickou akcí. Během celého pobytu vám budou k dispozici lektoři, kteří vám budou připraveni poradit či zodpovědět vaše otázky jak během fotografování, tak večer při společných sezeních. Večery budou věnovány hlavně postprodukci fotografií v počítači, která je dnes neméně důležitá jako správná kompozice či expozice a zejména hodnocení dosažených výsledků s doporučeními a návody, jak se dobrat skvělých snímků.

Co se během workshopu naučíte?

  • základy krajinářské fotografie - exponometrie (druhy a způsoby měření expozice s ohledem na záměr autora, zonální systém) a kompozice
  • fotografování za různých světelných podmínek, zonální systém a posprodukční korekce, využití barev, jejich záměrné zvýraznění či potlačení, převody do BW
  • práce s bílým bodem s ohledem na postprodukční zpracování, záměrná změna vyvážení bílé a její využití v krajinářské fotografii
  • pokročilé techniky fotografování velkoplošných panoramat a HDR fotografie, tvorba fotografií pro interiéry
  • základy správy barev
  • základní a pokročilé techniky editace a retuše

Cena: 18.800,-Kč

V ceně je zahrnuto: ubytování apartmánového typu v pronajatém domě, snídaně včetně kávy nebo čaje, večeře - bez nápojů, výuka lektorů

Přihláška: stan.pokorny@seznam.cz

jwd@jwd.cz

Lektoři:

Jan William Drnek - fotograf, specialista na color management a velkoplošný tisk Výrazná a svým pojetím fotografie ojedinělá postava profesionální fotografie. Vystudoval kybernetiku na ČVUT v Praze, založil úspěšnou firmu v oblasti singmakingu. Potřeba kvalitních fotografií ho přivedla zpět k celoživotnímu koníčku k fotografování. Od mládí měl velmi blízko k technice. Zároveň je to nenapravitelný perfekcionalista. Ve chvíli, kdy se tyto jeho dvě vlastnosti setkají při tvorbě fotografií, vznikají ojedinělé obrazy, které kromě silné atmosféry vynikají především precizní technickou kvalitou a velkoformátovým zpracováním. JWD nic neponechává náhodě. Jako jeden z mála fotografů zvládá všechny fáze výroby fotografie sám. Od snímání, digitální postprodukce, přes tisk až po adjustaci. Během svého působení na poli signmakingu se stal předním odborníkem na digitální tisk a color managment, kterého si zvou do svých vývojových laboratoří takové společnosti jako je HP. Přitom není uzavřeným vědátorem, ale člověkem, který dokáže své zkušenosti a vědomosti předat jednoduchou a pochopitelnou formou, jak se již mohly přesvědčit desítky posluchačů jeho úspěšných školení a přednášek o digitálním tisku a color managmentu. Jeho velkou zálibou je cestování. Jeho fotografiím dominují fotografie krajiny a lidí z celého světa. V roce 2007 projel 20.000 km Jižní Ameriky za 60 dní a v roce 2008 procestoval napříč jižní Afriku. Fotografie z těchto cest se spojily v úspěšnou výstavu WILDa AFRICA - WILDa AMERICA, která proběhla v roce 2009 v prostorách Novoměstské radnice v Praze a nabídla ojedinělý pohled na tyto dva exotické kontinenty. Její fragmenty brázdí české výstavní prostory dodnes. JWD publikuje svoje fotografie v nejrůznějších fotografických a cestovatelských médiích a knihách. V létě 2010 vystavoval sérii velkoformátových fotografií s názvem Talking Glass v New Yorku, v rámci stejnojmenného projektu s architektem Bořkem Šípkem a Ondřejem Smeykalem, českým hráčem na australský domorodý nástroj didgeridoo. Je členem Asociace profesionálních fotografů České republiky.

www.jwd.cz

Stanislav Pokorný - fotograf a výtvarník Absolvent Institutu tvůrčí fotografie Slezské university v Opavě a Právnické fakulty UK Praha. Člen Asociace profesionálních fotografů České republiky, od roku 2004 president APF a předseda správní rady. Člen Federation of European Professional Photographers FEP. Profesionální fotograf, spolupracující s řadou nadnárodních společností v oblasti reklamy a obchodu, stálý spolupracovník řady významných architektů, specialista na krajinářskou fotografii s určením pro design obchodních, společenských a bytových objektů. Ve své práci se zaměřuje hlavně na fotografii krajiny, krajinného detailu, skla a architektury. V posledních letech se věnuje též stylizovanému portrétu, aktu a zátiší. Svým Hasselbladem Xpan tvoří panoramatickou fotografii, reklamu a volné fotografie s cílem jejich využití v interiérech. Řadu let pořádá workshopy jak v tuzemsku, tak v zahraničí, zejména v lokalitách Toskánska, Bretaně, Provence a Dolomit. Fotografuje jak digitálně, tak na klasický film, obojí jak zrcadlovkami kinofilmového formátu, tak středoformátovým Hasselbladem 501 C/M s digitální stěnou Leaf Aptus II. Své fotografie a statě k problematice tvorby fotografe, jejího užití a vztahům autorského práva publikuje v odborných časopisech. Jeho tvorba je zastoupena ve Zlatém fondu Národního muzea fotografie Jindřichův Hradec a v řadě soukromých sbírek v tuzemsku a zahraničí. Spolupráce s agenturami a investory: VISUAL ART, UTAX, ORCO, 2v image+media Uspořádal 12 samostatných a více než 20 společných výstav v tuzemsku a zahraničí.

www.stanpokorny.com