Líbil by se vám příjem, aniž byste nemuseli nic dělat? Máte dostatek kvalitních fotografií? Jste ochotni věnovat ze začátku více času budováním svého portfólia? Pokud si odpovíte alespoň na jednu z otázek ano, může se vám náš článek - návod - hodit.
Mám nebo nemám začít... Věčné to dilema, které trápí nejednoho z nás. Za pár let co intenzivně fotím jsem udělal nespočet obrázků, které mi leží na externím disku, a říkám si co s nimi?
Dlouhou dobu jsem se rozhodoval, jestli něco takového je pro mne a jestli mám vynaložit čas na něco, co vůbec nemusí být prodejné. Nakonec seznam pozitivních aspektů převážil, a tak jsem se dal do práce. Ze začátku se musí člověk obrnit určitou trpělivostí. Některé fotobanky mají velice tvrdá pravidla, jelikož je na internetu - díky rozmachu dostupného fotovybavení - fotografií nadbytek.
Mezi takové fotobanky patří např. zahraniční shutterstock.com, kde chtějí na "review" od každého nového fotografa portfólio desíti fotografií. Musím vám doporučit, abyste vybírali opravdu ty nejlepší kousky a vžít se do očí kupujícího. Pokud totiž porota nevybere sedm vašich snímků, čekáte na další kolo cca měsíc, než můžete nahrát novou sadu fotografií.
Na této fotobance je obrovské plus, protože se fotografie prodávají den co den, a to díky tomu, že za fotku zaplatí kupující pouhých 0,25 USD (cca 5 Kč). Záleží na typu licence, více informací najdete zde. Díky takovým cenám a dostatečně širokém kvalitním portfóliu se dá denně získat několik dolarů. Na webu Petra Václavka jsem si našel dvě nejvýkonnější mikro-fotobanky a směle začal. (shutterstock a dreamstime).
U kamaráda Jirky Částky jsem našel výborný software (PROSTOCKMASTER), který dle všeobecného názvu generuje klíčová slova, říkal jsem si super. Hledání anglických slovíček mám usnadněné, bohužel s přechodem z Windows XP na Windows 7 jsem nedokázal program PROSTOCKMASTER rozchodit, tak nezbývalo než hledat znovu. Našel jsem stránku, která vytahuje slova z fotobanky SHUTTERSTOCK a to používám dodnes. Výborná stránka na rychlé vyhledávání klíčových slov, kterou odkoupil jeden z nejlépe placených fotografů všech mikro-fotobank na světě Yuri Arcurs.
Říkáte si fajn, ale jaký druh fotografie je prodejný ve fotobankách a jak fotit?
Především kvalitně a jinak. Takové fotografie, které si každý dokáže vyfotit sám, ty nemají prakticky šanci, ani co se týče schválení administrátory, ani přijetí veřejností. Doporučil bych vám zaměřit se na jednu, dvě kategorie, které si myslíte, že by mohly mít uplatnění do budoucna a těm se věnovat. Protože je opravdu důležité mít kvalitní fotky, které jsou ostré, bez šumu, v rozumném rozlišení. Určitě se soustřeďte na fotografie, kde je jasně určen nějaký objekt, jsou odděleny od pozadí a když to přirovnám např. k zvířátkům, tak jsou roztomilé a ojedinělé (čapky).
Po spoustě nepřijatých fotografií, po spoustě dřiny a potu u počítače, mohu říct, že jsem za tento příjem šťastný. Ač je konkurence velká, budu i nadále věnovat pár minut klíčování fotografií a jejich nahrávání na web. Zatímco píšu článek, fotobanky mi pokrývají měsíčně paušál na telefon za což jsem vděčný. Pamatujte, kdo našlapuje zlehka, dojde daleko, viz Yuri Arcurs, který podle veřejných informací prodává denně přes 5 tisíc fotografií a má 35 stálých zaměstnanců, a potom, že fotografií se živit nedá :-) Proto neposlouchejte lidi, kteří něčemu nerozumí. Akorát berou sny :-)
Jak fotografovat do fotobanky?
Výplaty a výdělky z fotobanky shutterstock naleznete zde: http://shutterstock.fotobanky.info/prodej/vydelky-vyplata/
Kam se vyplácí nahrávat fotografie, nebo ilustrace a kde to nemá cenu? To popsal velice výstižně a krásně kolega Petr Václavek.
Závěrem...
Někteří fotografové říkají, že microstock fotobanky kazí kšefty a prodávají své fotografie na svých stránkách, což doporučuji, ale pokud není návštěvnost kolem tisíců uživatelů denně, tak to nemá žádný úspěch. Jiní doporučují prodejní výstavy v obchodních centrech, kde projde za hodinu alespoň 100 lidí. Jestli ale máte pár fotografií, na kterých vám opravdu záleží, tak si je nechejte u sebe na disku a na svých webových stránkách. Nebo jděte cestou odvahy a výdělku. (autor fotografií a textu Zuzánek Jiří)