Fotoexpedice, které pořádáme od roku 2009, vás zavedly do všech zajímavých fotografických koutů planety. Byli jsme s vámi na Islandu, Indonésii, ale také na Kladské nebo Českosaském Švýcarsku. Každé místo má své typické scény; do Toskánska jezdíme na krajinářských photoworkhop a za mlhami. Co by jste si měli na takovou cestu vzít s sebou?
Každý rok v květnu nebo říjnu se s námi vydáte na náročný krajinářský fotokurz, kde máte možnost od brzkého rána do západu zlepšit své fotografické dovednosti v krajinářské fotografii.
A není to jen o kompozičních pravidlech, ale také dobrém čtení terénu, znalosti pohybu a chování Slunce a dobré přípravy před akcí. Proto například poslední dva roky zařazujeme do programu fotoexpedice také seznámení s předpovědí počasí, používání Google Maps, aplikace na sledování pohybu Slunce, apod. Jedná se totiž o disciplíny, bez kterých se moderní krajinář neobejde.
Dostatete také možnost naplánovat a připravit si vlastní úspěšnou fotoexpedici.
Většinou doporučujeme pro oba termíny fotoexpedic vybrat si následující minimální výbavu. Častečně je to popsáno také v našich radách na stránkách FOTOEXPEDIC:
Pevný a kvalitní stativ je základem, ať už fotíte přes hledáček nebo na LiveView, pro "uchopení" kompozice a při používání delších časů je vhodnější umístit fotoaparát na stativ. Pokud nemusíte nosit stativ na dlouhé trasy, vybírejte stativy s menším počtem segmentů na nohách. Jejich konstrukce je tužší a roztažené nohy mají vyšší podélnou a zejména příčnou tuhost.
Je vhodné také vybrat stativ, jehož středová tyč vám dovolí zavěsit pod jeho střed stabilizující zátěž. Co se týče materiálu (uhlíková vlákna nebo hliník), volba většinou závisí od ceny. Hlavu můžete vybrat jakoukoliv, ovšem s dostatečnou nosností (podobně jako u stativu volně minimální nostnost dvojnásobku váhy vaší sestavy) a s co nejdelší stativovou destičkou. Čím menší plochu pro upevnění fotoaparátu používáte, tím nestabilnější je celá sestava.
A platí, že pokud je v celé sestavě počínaje ukotvením do terénu až po objektiv nějaké slabé místo, kvalitu upevnění celé sestavy to okamžitě zhorší.
V nejlepším případě volte objektivy s pevným ohniskem, jinak můžete vybírat z bohaté škály tzv. zoom objektivů. Každopádně je nutné si pamatovat, že objektiv je nejdůležitější článek ovlivňující technickou kvalitu fotografie. Je pochopitelné, že kvalitní objektiv si výrobce nechá zapatit, protože jeho kostrukce a seřízení jsou složité, existují ale určité alternativy kromě Nikonu a Canonu u dalších výrobců, například Sigma, Tokina a Tamron. Například: fotograf se nás ptal, jaký objektiv si koupit na full frame EOS Canon 6D, vybral si ale EF 24-70 f/4 IS USM. Nakonec jsme mu i po zkušenostech z testu na Canonklub.cz poradili výtečný a relativně levný objektiv typu zoom TAMRON 24-70 f/2.8 se stabilizaci VC. A byl spokojený. Takže alternativy s rozumnou cenou se dají najít.
Pro krajináře v Toskánsku je nejlepší mít s sebou minimálně polarizační filtr a neutrální šedý přechodový filtr ND 0.9 nebo ND 0.6, více jsme o filtrech psali v našem vyhrazeném článku na focusclub.cz. A možná také nějaký neutrální šedý filtr například ND1000 pro fotografování při zamračené obloze. Nezapomeňte, že velikost závitu filtru by měla být stejná jako velikosti závitu vnějšího členu objektivu, případně nádstavec výrobců destičkových filtrů LEE, Cokin apod. Filtry a jejich kvalita se také významně podílejí na technické kvalitě fotografie, protože například v protisvětle se levné filtry chovají velice špatně, snižují kontrast fotografie, zanáší do soustavy parazitní odrazy.
Opět můžete s námi jet 2. května. Kontaktujte nás, i v případě, že máte další otázky.