6. vydání FOCUSmagazine 5. vydání FOCUSmagazine 4. vydání FOCUSmagazine 3. vydání FOCUSmagazine 2. vydání FOCUSmagazine 1. vydání FOCUSmagazine
1 2 3 4 5 6

Prodeje kompaktních fotoaparátů padají; slevy na dohled?

0 Komentáře

Když se před několika lety objevila první varovná čísla z analytických firem o poklesu prodejů fotoaparátů (všech), bylo zcela zřejmé, že pokud výrobci rychle nezareagují, jejich propad se bude dále prohlubovat. Nestalo se a kategorie kompaktních fotoaparátů je pod drtivým tlakem Apple iPhone a Samsung S7...

Příchodem pokročilých fotoaparátů v mobilních telefonech se dokonala zkáza a myslím, že až před novináře Photokině 2016 zase předstoupí analytik z GfK, jeho čísla to potvrdí. Prokážou ale také neschopnost tradičních výrobců fotoaparátů dostatečně reagovat na tlak zespodu od mobilních telefonů s fotoaparátem.

Pěkně se to ukazuje například na Flickeru, kde autoři publikují v podstatě všechny fotografie - napříč celým spektrem: jak pořízené pokročilým fotoaparátem, tak pořízené něčím, co je po ruce = tedy mobilem. Aktuální výsledky si můžeme prohlédnout třeba tady a jsou výmluvné

Porovnání počtu fotografií na Flickeru pro jednotlivé fotoaparáty

CIPA zveřejnila prodeje kompaktních fotoaparátů za první polovinu roku 2016

CIPA vydala statistická data, která podtrhují pokračující trend propadu trhu s kompaktními fotoaparáty (bráno společně, tedy ty s výměnnými a nevýměnnými objektivy). Je nutno podotknout, že se prodává obecně výrazně méně a firmy se snaží držet marže na předchozích úrovních.

Zaráží mě také, jak jsou tato čísla ignorována tady u nás v Česku, a ani “slavná” papírová média o nich moc nehovoří. Důvody jsou asi nasnadě, a každý si je dokáže vydedukovat sám...

A teď k velkým datům, která zveřejnila CIPA. Jsou to agregovaná data za prvních 6 měsíců roku 2016 + celý rok 2015 + celý rok 2014.

Celkem jsem připravil tři tabulky
Trendy prodeje kompaktních fotoaparátů s pevnými a výměnnými objektivy 2014-2016

Trendy prodeje kompaktních fotoaparátů s pevnými a výměnnými objektivy 2014-2016

Trendy prodeje kompaktních fotoaparátů s pevnými objektivy 2014-2016

Trendy prodeje kompaktních fotoaparátů s pevnými objektivy 2014-2016

Trendy prodeje kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy 2014-2016

Trendy prodeje kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy 2014-2016


Co z dat prodejů fotoaparátů vyplývá?

  • Trh kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy (někdo jim říká systémové fotoaparáty) tvoří cca 80-100 procent velikosti trhu s kompaktními fotoaparát s pevnými objektivy.
  • Bude-li trend pokračovat a kompaktní fotoaparáty s pevnými objektivy se budou vytrácet (ve prospěch mobilů), tento poměr bude výraznější ve prospěch kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy.
  • Zatímco průměrný měsíční propad prodejů s kompaktními fotoaparát s pevnými objektivy mezi lety 2014 a 2015 byl 24,38 procent, v první polovině roků 2015 a 2016 už to bylo 41 procent.
  • U kategorie kompaktních fotoaparátů s výměnnými objektivy situace není tak dramatická, propady meziroční v letech 2014 vrs. 2015 byly průměrně 5,36 procenta, v prvních polovinách roků 2015 a 2016 už ale 14,5 procenta.


Proč je důležité prodejním trendům alespoň v základu porozumět?

Třeba proto, že se blíží konec roku a každý výrobce, potažmo prodejce, se na tuto část prodejní sezóny pečlivě připravuje, aby prodal co nejvíce s co nejvyšší marží. A běžně se stává, že co se prodá za první tři kvartály roku, to se prodá za 4. kvartál na jeho konci.

Dále je to důležité pro vás jako investora. Z tabulek je totiž jasné, kdy je okurková sezóna a prodejci jsou nuceni slevovat, aby dosáhli na množstevní čísla a dostali slušnou marži od výrobce na nadcházející kvartál. Rada: nakupujte, když se nejméně prodává. Převedeno do praxe jsou nejlepší měsíce leden a únor.

Chci si také počkat na data DLSR, zrcadlovek, protože tam můžeme očekávat podobné zemětřesení. A proč jsem se vlastně do těchto dat tak vehementně pustil?

Důvodů mám vícero. Jednak se blíží Photokina, kterou každé dva roky hostí Kolín nad Rýnem a předvádí se tam spousta nových technologií a novinek (předloni třeba 4K obraz a drony, Canon 7D Mark II, Nikon D750 apod.), a také proto, že se blíží horký, 4. kvartál, kdy každý chce uspět. Nejrůznější cash back akce zase opadnou.

Ale na pozadí toho všeho je mé očekávání, zda už konečně nové modely fotoaparátů, které očekáváme každou chvíli, nabídnou něco jiného než vyšší rozlišení, vyšší citlivost a více autofokusových bodů. Myslím si, že čísla z prodejů jsou natolik varovná, že výrobci už by je měli začít brát opravdu vážně...