Když jej poprvé vezmete do ruky, znejistíte, zda ten černý tubus neobsahuje olovo. Když prohlížíte první fotografie pořízené na cloně 1.4, nestačíte se divit. Když jej srovnáváte s konkurencí, vidíte těsné rozdíly. Když se podíváte na cenovku, chcete jej, když se podíváte na hmotnost odmítáte jej. Tak takto by mohla vypadat recenze objektivu SIGMA 85/1.4 DG HSM ART pro Canon.
Já vám dám detailnější pohled na objektiv, který je na trhu od roku 2016 a jehož cena (pro bajonet Canon EF) už pěkně spadla za ty dva roky.
Testoval jsem jej na mé fotoexpedici do Toskánska, kam jsme jeli v říjnu fotografovat portrét, glamour a fashion, a krajinku jsme tentokrát nechali trošku stranou, ikdyž pěkné fotografie by se daly pořídit i v této konstelaci. Výsledky zatím publikuji na své fotografické stránce.
Pro italské toskánské fotografování jsem si vybral dva objektivy SIGMA 85/1.4 DG HSM ART pro Canon a SIGMA 135/1.8 DG HSM ART pro Canon a do sestavy jsem doplnil Canon EOS 5D MK IV a Canon EOS 700D. Fotili jsme na studiové bateriové světla GODOX AD600B (recenzi také připravuji). Tato recenze je pro 85 mm verzi Sigmy.
Srovnání objektivů Sigma 85 f/1.4 a Sigma 135 f/1.8 pro Canon EF a pro SONY E.
Zábavné je, když zjistíte, že objektiv pro SONY E mount je větší než pro tradiční zdrcadlovku. Je to způsobeno tím, že vzdálenost posledního prvku objektivu musí být stejná a tak na scénu nastupuje prodloužení tubusu objektivu.
Recenze má dvě stránky:
Objektiv SIGMA 85/1.4 DG HSM ART pro Canon je po všech stránkách dospělácký objektiv. Sigma si dala záležet, abyste si už z prvního doteku odnesli dojem, že se jedná o kus profesionálního železa a skla, a nešetřila vůbec na ničem. Provedení je robustní, ostřící prstenec a grip jsou perfektní a s čistým chodem.
Objektiv SIGMA 85/1.4 DG HSM ART je určený pro fullframe fotoaparáty a případě Canonu a bajonetu EF se zařadil mezi 120 mil. vyrobených objektivů. Takový obrovský výběr znamená také obrovskou konkurenci.
Použít jej můžete také na APS-C tělech fotoaparátů, ale ztratíte světelnost (místo 1.4 dostanete 2.2) a ohniskovou vzdálenost (dostanete se na 136 mm) - a to může být pro někoho už hodně dlouhé
Objektiv váží strašných 1,1 kg. Nějak se nám ten trend zmenšování vymyká z rukou. Viz níže tabulka hmotností některých objektivů Sigma.
Sigma 56mm F1.4 DC DN | C
|
Sigma 28mm F1.4 DG HSM | A
|
Sigma 105mm F1.4 DG HSM Art
|
Sigma 14mm F1.8 DG HSM Art
|
Sigma 135mm F1.8 DG HSM Art
|
Sigma 24mm F1.4 DG HSM Art
|
Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art
|
280 g | 665 g | 1645 g | 1170 g | 1130 g | 665 g | 815 g |
Objektiv nemá stabilizaci. Chyběla by vám? Tak to je důležitá otázka, protože ohnisková vzdálenost už je dost velká na to, abyste měli problém udržet bez pohybové neostrosti ve fotografii časy třeba 1/125 sekundy. Se zrcadlovkami Canon a Nikon, pro jejichž bajonety se tato Sigma vyrábí (pro bajonet SIGMA SA také, ale kdo s ní fotí, že?), nemáte stabilizaci k dispozici.
Na trhu už máme nového hráče SONY s jejími bezzrcadlovkami SONY Alpha (A7, A7R, A9), které jsou vybaveny stabilizací na čipu a ta mi hodně pomáhala (abyste mohli objektiv Sigma pro bajonet Canon EF nasadit na těla SONY Alpha, musíte mít konvertor bajonetu (například od SIGMA MC-11, Metabones nebo Vello). Nově se také Nikon objevil se svými bezzrcadlovkami Z, které jsou také vybaveny stabilizací na čipu.
Ale zpět k objektivu SIGMA 85/1.4 DG HSM ART. Pokud jste si mysleli, že se vstupem bezzrcadlovek na trh se zbavíte nadměrné zátěže v batohu, jak bylo marketingem mnohokrát předhazováno, s touto Sigmou a dalšími světelnými modely jako 50 mm nebo 135 mm to určitě neplatí.
SIGMA 85/1.4 DG HSM ART má “krvavých” 1100 gramů a navíc 86mm vnější filtrový závit. Trendem není - jak všichni očekávali - zmenšování, spíše orientace na objektivy světelné f/1,4 a f/1,8 s pevnou ohniskovou vzdáleností. Také proto, že rozlišení dnešních fotoaparátů běžně dosahuje 24-27 megapixelů, ale typicky spíše 36-50 megapixelů.
Proti odstavcům, co jsem napsal výše budu nyní tvrdit, že se SIGMA 85/1.4 DG HSM ART se fotí báječně. Dobře se drží, s kombinací skvělého gripu na zrcadlovce Canon EOS 5D MK IV je to variace k celodennímu focení. Musíte být ale dostatečně fyzicky zdatní. Pokud jste, budete jásat a práskat jednu fotku za sebou.
Samozřejmě je autofokus hodně závislý na používaném těle. Budete cítil rozdíl mezi Canon EOS 700D a Canon EOS 5D MK IV. Ovšem každopádně bude rychlejší než SONY alternativa. Na plném světle a plnou díru budete mít spíše problém vybrat pečlivě, aby bylo ostré oko, nikoliv obočí. Stávalo se mi, že na Canon EOS 5D MK IV i při čase 1/1600 s je celá fotografie neostrá, jakoby nezaostřil vůbec. Nepodařilo se mi vypozorovat, kdy se to stávalo a které AF body se na tu situaci vázaly.
Bokeh - jak hezké je pozadí. Diskuze na nekonečnou dovolenou k moři. Který bokeh se líbí vám a který mně? Osobně mám rád, když jsou přechody konzistentní a odpovídají tomu, když prostě silně přimhouříte oči a pozadí se rozmělní jen do barevných škál.
Longitudinalní chromatická vada (chromatická vada, která vzniká na okrajích kontrastů a tmavých míst v bokehu = mimo hloubku ostrosti) je velice dobrá. I kdyby byla nesnesitelná, snadno ji odstraníte.
Samozřejmě nekonečná diskuze může začít v okamžiku, kdy jeden tábor fotografů extrémistů bude trvat na světelnost f/1.4 a nic dalšího nepřipustí a druhý tábor bude argumentovat, že stejně musí přiclonit (v případě této Sigmy) na f/2.8, aby to bylo téměř perfektní. A pak už jen záleží na diskuzi, jak daleko je pozadí a pak se do toho přimíchají experti, co stejně v ateliéru fotí f/9.5...
Víte co? Řeknu to takto. Když na to máte (a máte silná záda) a máte důvod si pořídit SIGMA 85/1.4 DG HSM ART, udělejte to. Když máte hlouběji do kapsy a jste na fullframe, jiný objektiv 85 mm, f/1.8 vás vůbec nemusí omezovat v kreativitě a udělá velice podobnou práci. Naštěstí máme na trhu obrovský výběr takových objektivů.
Cenu si před rodinou, přáteli i sami sebou obhájíte, není sice nejnižší na trhu, ale ve přijatelná ve srovnání s nejbližší konkurencí. V tabulce srovnání s ostatními objektivy jsem vám také napsal aktuální ceny na trhu. A SIGMA 85/1.4 DG HSM ART si vůbec nestojí špatně. Je vidět, že cenově se Sigma obecně snaží kanibalizovat trh špičkových L skem Canonu a vždy je cenou podstřelí. Ale jo, já jsem za to rád, čím větší konkurence, více objektivů na výběr a tím lépe se my fotografové máme.
SIGMA 85/1.4 DG HSM ART se tedy k prosinci 2018 dostane sehnat za nějakých 29 000 včetně DPH. Konkurenční cena.
Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art | Canon EF 85mm F1.4L IS USM | Samyang AF 85mm F1.4 EF | Sony FE 85mm F1.4 GM | |
Uveden na trh | 2016 | 2017 | 2018 | 2016 |
Cena | 28 990 Kč | cca 40 000 Kč | 16 990 Kč | 52 990 Kč |
Stabilizace | Ne | ANO | Ne | Ne |
Bajonet | Canon EF, Nikon F, Sigma SA, Sony FE | Canon EF | Canon EF | SONY FE |
Min. clona | 1.4 | 1.4 | 1.4 | 1.4 |
Max. clona | 16 | 22 | 16 | 16 |
Počet lamel clony | 9 | 9 | 9 | 16 |
Počet čoček | 14 | 14 | 9 | 11 |
Počet skupin | 12 | 10 | 7 | 8 |
Min. vzdálenost zaostř. | 0,85 m | 0,85 m | 0,9 m | 0,8 m |
AF? | ANO | ANO | ANO | ANO |
Ostření | interní | interní | interní | interní |