Na začátku roku jsem měl možnost spolupracovat se společností Öehling na projektech, které jsme připravovali pro čtenáře časopisu FOCUSmagazine.cz. Postupně ale komunikace ze strany společnosti Öehling utichala, až přestali komunikovat úplně. Nyní je firma v likvidaci. Jaké dopady to může mít na naši fotografickou scénu?
Společnost Öehling je v likvidaci od 5.5.2014, což dokládá také obchodní rejstřík. Původní jednatel Václav Červený byl valnou hromadou 31. března odvolán a nahrazen zástupcem majitele, společnosti Besier Öehling GmbH z Něměcka. Tolik k rejstříku. Jenže co dál a jak se tato výrazná změna dotkne zákazníků?
Co fotoaparáty, stativy a příslušenství, které si zákazníci koupili od Öehlingu a budou potřebovat například servis nebo náhradní díl? Novým nástupcem společnosti Öehling má být firma, která byla založena předchozími zaměstnanci.
Ovšem: nová společnost s ručením omezeným a obchodním názvem Fotoobchod, také se sídlem v Klatovech, nemá fakticky žádné povinnosti vůči zákazníkům Öehlingu Ještě zajímavější je, že původní doména obsahující jméno Öehling byla v červnu převedena na Fotoobchod...
Podivné mi připadá, že původní německý Öehling nechal nástupnické organizaci k dispozici doménové jméno, přestože dceřinou společnost vlastnící tuto doménu poslal do likvidace, viz whois.
Musím si tedy klást otázku, zda se nejedná o snahu vyvést aktiva (tou doménové jméno bezesporu je) mimo původní společnost Öehling a zbytek = závazky poslat s firmou do likvidace a tedy do propadliště dějin. Pokud na to máte jiný názor, rád si jej poslechnu. Podle všeho na doméně Öehling.cz funguje stejný obchod jako s Öehlingem (mám na mysli stroj), ale jak nová firma přistupuje na záruční a pozáruční opravy zákazníků a k podpoře, se mi zatím věrohodně nepodařilo ověřit s ohledem na příliš krátké období.
Na webu oehling.cz svítí tyto obchodní podmínky
Tyto obchodní podmínky (dále též OP) platí pro nákup v internetovém obchodě www.Öehling.cz. Podmínky blíže vymezují a upřesňují práva a povinnosti prodávajícího, kterým je Fotoobchod, s.r.o., IČ: 02786711, se sídlem Klatovy I, Mánesova 864, PSČ 33901 (blíže v sekci kontakt), zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Českých Budějovicích pod spisovou značkou C 22575 a kupujícího. Veškeré smluvní vztahy jsou uzavřeny v souladu s právním řádem České republiky. Je-li smluvní stranou spotřebitel, řídí se vztahy neupravené obchodními podmínkami občanským zákoníkem (č. 40/1964 Sb.) a zákonem o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.). Je-li smluvní stranou jiný subjekt, řídí se vztahy neupravené obchodními podmínkami obchodním zákoníkem (č. 513/1991 Sb.), vše ve znění novel.
Mnou zjištěná fakta
Zvolit si za jméno obchodní společnosti název Fotoobchod mi přijde s ohledem na skutečnost, že již dlouho existuje a je v provozu konkurenční e-shop s fotografickými potřebami: fotoobchod.cz a provozuje jej jiná společnost STARLING s.r.o., Zábrdovická 801/ 11, 615 00 BRNO, jak poněkud nevhodné - a to se hodně mírním...
Klíčové bude tedy časem odpovědět na otázky, jak se nová situace může dotknout fotografů/zákazníků a jakým způsobem se budou řešit záruční a pozáruční opravy nebo servisní zásahy. Minulý týden jsem absolvoval - právě s ohledem na informace uvedené v prvním odstavci - krátký telefonát s novými majiteli, ti mi potvrdili, že se budou snažit vyhově zákazníkům, kteří budou mít “nějaké problémy”.
Z informace, která od nových majitelů a bývalých zaměstnanců zazněla vyplývá, že nová společnost Fotoobchod přebírá všechny závazky za reklamace bývalé firmy Öehling. Na první pohled pozitivní. Musíme si ale položit otázku, do jaké míry bude předchozí mateřská společnost - evidentně řešící vlastní existenční problémy - schopna a ochotna pomoci nové zcela nezávislé firmě, se kterou vlastně má společnou jen obyčejnou distribuční smlouvu na některé produkty.
Týká se to zejména záručních a pozáručních oprav na zboží, které si fotografové koupili ve firmě Öehling. Zda se podaří fotografům záruční opravy uplatnit u Fotoobchodu se teprve uvidí, určitě uvítám vaše zkušenosti, napište nám je sem do komentáře veřejně nebo je pošlete i privátně k nám do redakce (třeba přes privátní zprávu na Facebooku). Protože je ovšem firma Öehling v likvidaci, Fotoobchod nemá žádnou povinnost záruky oznávat a řešit, zda to budou dělat, je pouze na jejich uvážení...
Utrpí pestrost a dostupnost zboží?
ANO: Öehling si pamatuji jako aktivní firmu, která díky návaznosti na německý trh dokázala některé produkty dostat k nám za lepší ceny než bylo v Česku obvyklé, což českým velkým značkám dělalo někdy problém (jsme prostě v EU jeden trh). Öehling také výhradně distribuoval například stativy Benro... Pokud má Fotoobchod s Besier Öehling GmbH pouze standardní obchodní smlouvu, budou ceny, dostupnost a podpora probíhat na vlně partner-dodavatel, tedy klasická obchodní spolupráce. Situace bude tedy o DOST obtížnější, než když to bylo v gardu, kdy dceřinka požádala mateřkou firmu o pomoc.
Utrpí konkurenční prostředí v Česku?
ANO: bohužel se to musí projevit a několik velkých hráčů včetně Megapixel, FotoŠkoda dále posílí na trhu. Hrozí, že v budoucnosti se z bývalého Öehlingu stane malá lokální jihočeská firma, možná je to plán, ale to nemohu posoudit.
Na druhou stranu, ti druzí z IT branže jako je Alza.cz nebo CZC nebo Mironet nebo i Mall a Kasa, všichni mají v nabídce fotoaparáty, zatím nejsou schopni konkurovat, ale komodizace fotoaparátů, kdy se dostávají stále více na úroveň tiskáren a mobilů, povede ke konzolidaci trhu a zániku těch malých s úzkou nabídkou.
Utrpí zákazník/fotograf?
To se teprve uvidí: nemůžeme předvídat, co všechno si Fotoobchod vezme za své a co odmítne, jak jsem psal výše, je to pouze na jejich zvážení a zákazník se v podstatě nemá kam odvolat.
Pokud máte nějaké zkušenosti z předchozím obchodem Öehling a budeme mít nějaké nové, napište nám. Situaci kolem obchodu Öehling, tedy správně Öehling.cz a firmy Fotoobchod budeme dále sledovat a informovat vás.
Zajímavý článek - Tenhle
Zajímavý článek - Tenhle model, kdy se občas nechá firma skrachovat a založí se nová je v Německu, poměrně běžný, umožňuje distribuci i levnějšího, méně kvalitního zboží, které se v dlouhodobém horizontu nevyplácí servisovat :( ... jen si neodpustím poznámku, že Klatovy se nacházejí na západě, nikoliv na jihu :)
Děkuji za upřesnění poloh
Děkuji za upřesnění poloh Klatov, záleží ale odkud tam jedete. Pro někoho mohou být na severu.