Jasněže si každý kupuje televizor proto, aby děti mohly sledoval Ledovou královnu, syn pařit Battlefied 4 na PSP, tatínek sledovat Pohár mistrů nebo hokej a maminka Sama doma. Chtěl jsem ale do Focusclubu připravit recenzi televizoru, který bude užitečný také fotografům k promítání fotografií. Ukazovat někomu na tabletu nebo mobilu fotografie je snadné, ale co kdyby jste je mohli odprezentovat na 4K televizoru pro větší audienci? A bude to mít věrné barvy? Je to vůbec rozumné? A s jakými omezeními?
Jak rychle zjistit, zda objektiv je nebo není v dobré kondici? Dlouho jsem přemýšlel, jak snadno a rychle zjistit stav optické části objektivu, který například kupujete z nějakého fotobazaru, třeba toho našeho. Vymyslel jsem jednoduchý obrazec, který si kdokoliv můžete vyrobit doma a vytisknout v libovolném labu nebo u kamaráda s dobrou fotografickou tiskárnou a používat jej pro testování objektivů v terénu.
IPS panel s rozlišením 2560x1440 nabízí fotografům barevný gamut sRGB a témeř 100% pokrytí gamutu AdobeRGB. Podstatné pro nás je, že software EIZO ColorNavigator pro barevné nastavení monitoru obsahuje licence pro naprostou většinu kalibračních sond na trhu. Ověřoval jsem si to u společnosti EIZO v ČR.
Na sklonku loňského roku jsem recenzoval nový monitor EIZO CS240. Po recenzi jsem si chtěl ověřit, jak složitá je pro obyčejného fotografa kalibrace a profilování sondou (colorimetrem) i1DisplayPro. Monitor jsem si tedy půjčil znovu a v článku se pokusil popsat, jak taková kalibrace vypadá. A světe div se, jde to.
Monitor EIZO CS 240 je významnou novinkou na trhu, která by mohla více fotografů přivést k tomu, aby se začali zabývat více správou barev a tedy přesnějším procesem zpracování fotografií. Jasnou cílovou skupinou jsou tedy fotografové, kteří se sice focením nebo grafikou neživí, třeba si jen přivydělávají, ale na barvách a jejich věrnosti jim záleží. Pro ně je tento 24palcový model CS 240 určený.
EIZO představilo monitory CG277 a CX271 s širokým barevným gamutem a možností kalibrace vhodné pro zpracování fotografií. Oba modely se liší od předchozích zejména pasivním chlazením a podsvícením pomocí LED.
Konečně - a se zpožděním - uvolnilo Adobe vylepšenou verzi Adobe Photoshop Lightroom 5.2 nyní v ostré variantě. Kromě oprav 17 chyb z předchozích verzí zde najdete mnoho nového. Nejvíce vítám možnosti Štětce a podporu fotoaparátů EOS 70D a FUJIFILM X-E1 a FUJIFILM X-M1.
Možná by se zdálo, že s fotografováním na filmy je konec, mnozí fotografové se k tomuto médiu vracejí. Mají k tomu své důvody, jiné tempo fotografování, hodně detailní práce, pečlivé volení expozice, a hlavně výsledný dynamický rozsah. Ústup filmu je posilován také cenovými nároky, jedno políčko diapozitivu vás vyjde s vyvoláním na 12 a více korun, musíte jej skladovat, rámečkovat a pak při promítání zatěžovat teplem, vytahovat z archívu... Přesto zde existuje stále trvalá skupina fotografů fotících na film. A právě jim je určená nová verze skeneru CanoScan 9000F Mark II. Kromě softwaru, ale žádné další změny nečekejte, asi se jedná jen o přejmenování produktu. Více v článku.
Ve dnech 21.-23.10.2011 proběhl fotografický workshop AKT & glamour v nádherném prostředí barokního zámečku na Šumavě, který vedl přední český módní fotograf Marek Musil. Fotografické studio a laboratoř NADAR pozvalo členy našich fotografických klubů, aby se zdokonalili v této disciplíně fotografování. Marek Musil se v rámci dvoudenního worshopu podělil s účastníky o zkušenosti získané při dlouholeté práci pro módní magazíny a tuzemské i zahraniční agentury. Důraz kladl především na práci se světlem, protože její zvládnutí je nepostradatelnou dovedností každého fotografa.