Tentokrát jsem testoval objektiv SONY FE 14 mm f/1.8 GM. Dávno tomu si musel člověk fotografický na filmovém fotoaparátu vystačit s 20mm objektivem a byl to luxus. Dnes to máme díky bezzrcadlovkám, pro které je snazší konstruovat kratší ohniska, mnohem snazší. Ještě bych se přimlouval, aby tu jednoduchost odrážela také cenovka, což nebývá pravidlem. Ale na druhou stranu ty možnosti tady jsou a bude jich stále více.
Na otázku: “Kdo by si měl takový světelný objektiv koupit?”, se odpovídá velice těžko. Když jej totiž máte, fotíte s ním hodně, když jej nemáte, vzpomente si na něj jen občas. A protože cenovka tohoto skla je docela vysoko - nad 40 tisíc korun - pořídíte si ho jen po důkladném zvažování.
Pojďme si rozklíčovat základní fyzické a optické vlastnosti včetně papírových parametrů.
Osobně mám rád pevná sklad. Od zoomů tak nějak postupně upouštím, jsou velké a těžké a nechovají se v protisvětle tak konzistentně jako pevná skla. Když jdu fotit do prostor se slabým osvětlením, světelnější objektiv f/1.8 nebo f/1.4 mi poskytuje o cca dvě clony kratší časy než na obvyklých a levnějších objektivech, což je při focení lidí v pohybu přínosná výhoda. Takže obvykle popadnu třeba 20 mm f/1.4.
S objektivem SONY FE 14 mm f/1.8 GM je to dost podobné. Je ještě "širší", takže opravdu musíte “vstoupit” do fotografie a hodně si hlídat zkreslení v rozích (ufounské hlavy lidí v rozích snímků), ale vyčarujete opravdu úžasné fotografie.
Autofokus je rychlý a bezproblémový. Testoval jsem jej na tele SONY A7 III a SONY A7 IVR a reakce byla rychlá a spolehlivá. Někdy - s ohledem na hodně široký záběr - měl objektiv problém zaostřit na oko. To lze docela pochopit. Ale ostřil na hlavu, a to úplně stačí.
Několikrát jsem udělal chybu, když jsem omylem nechal přepnutý clonový kroužek do manuálního nastavením, koukal jsem do hledáčku a nechápal, proč mi horní kolečko pro nastavení clony neposlouchá. Je to věc zvyku a osobně tak nějak nevím, proč bych měl manuálně měnit levou rukou na objektivu clonové číslo. Pracuji v krajině nebo na portrétu tak, že podle lightmetru nastavuji clonu, čas a ISO. Jakmile jsme fotil rychlou akci, stejně jsem potřeboval spíše měnit čas a ISO. Možná máte někdo jiný styl focení, tak mi klidně napište.
Bokeh je sametový a kouzelný. Žádné artefakty mimo hloubku ostrosti se nekonají a pozadí je klidné, neroztěkané a se zcela plynulými změnami tonality. S objektivem za 40 tisíc by se to dalo ale zcela oprávněně očekávat.
Problémy jsem zaznamenal v protislunci, kdy jakékoliv kapénky nebo nečistota na vnějším členu optické soustavy (zacloněno na f/16) zapříčinily vytvoření falešných "prasátek". Zničilo mi to nejednu fotografii, protože jen těžko by se daly vyretušovat.
Příklady fotografií s problematickým chováním objektivu
Nachystal jsem sem příklad takového záběru. Foceno v poledne proti Slunci vysoko na obloze a bez úprav, pouze export do sRGB z Adobe Lightroom (na Facebooku máme diskusní skupinu na Lightroom).
Originál
Zatažené střední tóny
Odrazy uvnitř optické soustavy.
Barevný šum je taky nepěkný, ale to je problém čipu SONY A7RIV, nikoliv objektivu. Tomu se chci věnovat v jiné recenzi. Níže předkládám výřezy různých částí obrazu. Pro představu odrazů v optice.
Srovnání s nejbližší konkurencí je klíčové pro rozhodnutí, jestli o objektivu SONY FE 14 mm f/1.8 GM má smysl uvažovat. Předně musím říci, že mé zkušenosti s ním jsou obecně výtečné. Vypadá jako objektiv, který si dneska koupíte a budeme používat dvacet třicet let. A to ta investice 1500 korun ročně stojí za to.
Srovnání s nejbližším objektivem Sigma 14 mm f/1.8 DG HSM Art je těžké. Sigma totiž není nativně na bajonet SONY FE, ale je to univerzál původně pro zrcadlovky (pro Canon a Nikon také), ke kterému jen Sigma mění bajonet na bezzrcadlovky. Jinak motor, celá konstrukce je stejná. Sigma je o dost větší a těžší a také má mnohem masivnější vnější vypouklý člen. Konstrukce je tedy univerzální a to je nevýhoda Sigmy, které se podepíše na hmotnosti. Opticky mi přišla Sigma o malou píď horší, a její cena je přitom jen mírně nižší.
Další blízký konkurent je Samyang AF 14 mm F2.8 FE z roku 2016, který má podobné technické parametry, je také navržen jako SONY FE 14 mm f/1.8 GM pouze pro bajonet SONY FE. Chybí mu ale několik věcí:
Cenově je ovšem Samyang na 17 tisících a to už je příliš velký odstup od prvního SONY FE 14 mm f/1.8 GM. Zda snese srovnání po optické stránce se dozvím až s ním budu fotit. Samyang AF 14 mm f/2.8 FE mám právě v testu do konce roku 2021, tak uvidíme.
Každopádně focení se Sluncem v zádech nebo z boku, případně proti rozptýlenému světlu je úžasný zážitek. Udělali jsme s Lu tyto fotografie. Ležel jsem před vstupem do portugalského apartmánu, dovnitř jsem dal bateriový záblesk Godox AC 300 Pro a svítil jsem do závěsu ve vstupních dveřích, který udělal velký softbox.
Sony FE 14 mm F1.8 GM |
Samyang MF 14 mm F2.8 Mk2 |
Sigma 14 mm F1.8 DG HSM Art |
Samyang AF 14 mm F2.8 FE |
|
Uvedení na trh |
Duben 2021 |
Květen 2020 |
Únor 2017 |
Srpen 2016 |
Velikost políčka |
35 mm FF |
35 mm FF |
35 mm FF |
35 mm FF |
Ohnisková vzdálenost |
14 mm |
14 mm |
14 mm |
14 mm |
Stabilizace |
No |
No |
No |
No |
Bajonet |
Sony FE |
Canon EF, Canon EF-M, Fujifilm X, Micro Four Thirds, Nikon F (FX), Sony FE |
Canon EF, Nikon F (FX), Sigma SA Bayonet, Sony FE |
Sony FE |
Nejnižší clona |
f/1.8 |
f/2.8 |
f/1.8 |
f/2.8 |
Nejvyšší clona |
f/16 |
f/22 |
f/16 |
f/22 |
Clonový kroužek |
ANO |
ANO |
NE |
NE |
Počet lamel clony |
9 |
9 |
9 |
7 |
Počet optických členů |
14 |
14 |
16 |
14 |
Počet optických skupin |
11 |
10 |
11 |
10 |
Speciální optické členy |
1 Super ED + 1 aspherical + 2 XA + 2 ED, Nano AR coating II |
1 ASP, 1 hybrid ASP, 2 ED, 3 HR elements + UMC coating |
Three FLD and four SLD elements |
3 aspherical elements + Ultra Multi Coating |
Nejbližší zaostřovací vzdálenost |
0.25 m (9.84″) |
0.28 m (11.02″) |
0.27 m (10.63″) |
0.20 m (7.87″) |
Největší zkreslení |
0.1× |
0.08× |
0.1× |
0.12× |
Autofokus |
ANO |
NE |
ANO |
ANO |
Typ pohonu AF |
Linear Motor |
|
Ring-type ultrasonic |
|
Objektiv při ostření se pohybuje... |
Interní |
Interní |
Interní |
Interní |
Měřítko vzdálenosti |
NE |
ANO |
ANO |
NE |
Měřítko hloubky ostrosti |
NE |
ANO |
NE |
NE |
Hmotnost |
460 g |
649 g |
1170 g |
505 g |
Průměr vnějšího závotu |
83 mm |
87 mm |
95 mm |
86 mm |
Délka |
100 mm |
96 mm |
126 mm |
98 mm |
Samotný test objektivu jsem dělal na přípravě fotoexpedice do Portugalska. Testoval jsem zejména focení fashion a glamour, případně aktu. Jak jistě tušíte, díky krátkému ohnisku získáte na svém plnoformátovém fotoaparátu excelentní a neokoukanou perspektivu. Samozřejmě s ní musíme zacházet obezřetně, může to být dvojsečná zbraň a někteří ji můžete nakonec zavrhnout a znechutit si ji. Když se ale naučíte nový pohled používat efektivně, vaše fotky dostanou šmrnc. Zejména při focení lidí a zajímavých lokací - třeba architektury - se dostanete do děje a úplně se “vsáknete” do fotky. Takže snadno vtáhnete do děje i diváka. Nadhledy a podhledy vám pomohou komponovat skutečně nevšedním způsobem.
Světelnost f/1.8 při takovém focení využijete, ale samozřejmě v rámci fyzikálních pravidel. Jeden metr vzdálený objekt vyfocení na plnou díru tak bude mít hloubku ostrosti 55 cm a úplně rozostřené bude všechno do 0,8 metru a od 1,4 metru.
Tabulka vydá za spoustu slov
Vzdálenost od objektu |
Hloubka ostrosti |
Bližší hloubka ostrosti |
Vzdálenější hloubka ostrosti |
0,5 m |
0,12 m |
0,4 m |
0,57 m |
1 m |
0,55 m |
0,8 m |
1,3 m |
2 m |
2,8 m |
1,3 m |
4,1 m |
4 m |
nekonečná |
1,9 m |
nekonečná |
10 m |
nekonečná |
2,7 m |
nekonečná |
Jak jsem psal výše, pokud objektiv nenamíříte proti Slunci, dělá skvělé konstrastní a ostré snímky. Více mých fotografií aktu můžete najít na mých stránkách kamin.photo (modelky jsou Veronika a Denisa).
Jeho hlavní výhodou je přenos konstrastů, rozlišení a krátké ohnisko. Bohužel v protisvětle se chová nevyzpytatelně a prudce ztrácí.
Pokud nemáte problém s financemi, nění důvod jej nekoupit. Pokud není vaše fotografie výdělečná činnost, klidně se poohlédněte po alternativě. Třeba SAMYANG.